İMAM HÜSEYİN TÜRBESİ --KERBELA
Tam İsmi | Hüseyin bin Ali (a.s) |
---|---|
Konumu | Şiilerin üçüncü imamı, Ehli Aba (Kisa) |
İsmi | Hüseyin |
Künyesi | Ebu Abdullah Ebu’ş Şüheda (şehitler babası) Ebu’l Ehrar (özgürler babası) Ebu’l Mücahidin (Allah yolunda savaşan mücahitlerin babası) |
Lakapları | Seyyid-i Şüheda Seyyid Tayyip Zeki Vafi Mübarek |
Doğum Tarihi | h. 4, 3 Şaban |
Doğum Yeri | Medine |
Ölüm Tarihi | H. 61, 10 Muharrem (Aşura), Kerbela |
Baba Adı | Hz. İmam Ali (a.s) |
Anne Adı | Hz. Fatıma Zehra (s.a) |
Ömrü | 57 yıl |
Türbesi | Kerbela |
Eşleri | Rubab Şehribanu Ümmü İshak Leyla |
Çocukları | İmam Seccad Ali Ekber Ali Asker Cafer Muhammed Fatıma Rukayye Sukeyne Muhsin Zeynep |
İMAM HÜSEYİN TÜRBESİ --KERBELA
İmam Hüseyin'in (a.s) Türbesi veya Hairi Hüseyni; Ehlibeytin üçüncü imamı İmam Hüseyin’in (a.s) toprağa verildiği Kerbela bölgesidir. Hadislerde türbe sınırları için zikredilen en az fasıla 20 – 25 zira’dır [Not 7]. Buna göre İmam’ın (a.s) türbesinin çapını 22 metre olarak saymışlardır.[211] İmam Hüseyin’in (a.s) kabrinin üzerine bina inşası, şehadetinin ilk yıllarına dayanmaktadır. Üzerinin (tavanın) kapatılması ve kabrinin üzerinde küçük bir yapıtın bulunması hakkında Hicri 65. yıla kadar bilgiler bulunmaktadır. Muhtemelen İmam Hüseyin’in (a.s) kabri üstüne ilk kubbeyi yapan Muhtar b. Ebu Ubeyd Sakafi dir (öldürülme tarihi Hicri 67). Muhtar kıyamında zafere ulaştıktan sonra Hicri 66. yılda bu kubbeyi inşa etmiştir.[212] İmam Sadık’tan (a.s) İmam Hüseyin’in (a.s) türbesinin adab ve ziyaret keyfiyetine dair hadislerin nakledilmesi[213] bu kubbenin İmam Sadık (a.s) zamanına kadar baki kaldığının göstergesidir.[214]
Daha sonraki dönemlerde şahıs veya hükümetler İmam Hüseyin’in (a.s) türbesinin restore edilmesi için çeşitli faaliyetlerde bulunmuşlardır.[215] Buveyh oğulları, Celayiriler, Safeviler ve Kaçarlılar hükümeti zamanında İmam Hüseyin’in (a.s) türbesini süsleme ve genişletme noktasında esaslı ve kapsamlı faaliyetler yapılmıştır.[216]
İmam Hüseyin'in (a.s) Kabrinin Tahrip Edilmesi
- İmam Hüseyin’in (a.s) Türbesinin Tahribi
Harun Reşit ve Mütevekkil gibi bazı Abbasi halifeleri, defalarca İmam Hüseyin’in (a.s) türbesini tahrip ettiler. Mütevekkil, İmam Hüseyin’in (a.s) kabrinin izini yok etmek ve halkın ziyaretini engellemek için İmam’ın (a.s) türbesinin bulunduğu bölgenin ekilmesini ve su verilmesini emretmiştir.[217] İmam Hüseyin’in (a.s) türbesini tahrip etme girişiminin en kötüsü son zamanlarda; yani Vahhabilerin 1216 yılında Kerbela’ya saldırmasıyla vuku bulmuştur. Cani vahhabiler bu saldırı da İmam Hüseyin’in (a.s) türbesini tahrip etmiş ve türbeye ait zerih ve kıymetli eşyaları yağmalamışlardır.[218] Ayrıca 1991 yılında Irak Baas hükümeti güçleri, İmam Hüseyin’in (a.s) haremine saldırarak türbeyi hedef almışlardır.[219]
İmam Hüseyin’in (a.s) Ziyaret Adabı
- Ana Madde: İmam Hüseyin’in (a.s) Ziyaret Adabı
İmam Hüseyin’i (a.s) ziyaret etmenin kendine özgü adap ve amelleri vardır; onlardan bazıları şunlardır:
- Yola çıkmadan önce üç gün oruç tutmak.
- Lezzetli ve çok çeşitli yemeklerden sakınma ve sade yemeklerle yetinmek.
- Gamlı ve hüzünlü bir halde ziyaret etmek.
- Koku ve esans kullanmaktan sakınmak.
- Matemde olan ve musibet görmüş kimse gibi, solgun çehre ve elbiselerle ziyaret etme.[220]
- Ziyaretten önce Fırat suyuyla gusül alma.
- Yalın ayak ziyarete gitme.[221]
Özel Ziyaret Günleri
- Cuma gecesi (Perşembe akşamı) ve günü.[222]
- Arafe günü.[223]
- Recep ayı; özellikle birinci günü ve ortası.
- Şaban ayı; özellikle ay ortası gecesi yani 14. günün akşamı ve on beşinci günü.
- İmam Hüseyin’in (a.s) dünyaya geldiği gün (meşhur olan: Şaban ayının üçü).
- Ramazan ayının her günü; özellikle ortası ve son on günü.
- Ramazan ayının birinci ve sonuncu gecesi.
- Kadir geceleri; özellikle 23. gece.
- Ramazan ve Kurban bayramları gecesi.
- Mubahele günü (Zilhicce ayının 24. günü)
- “Hel Eta” ayetinin nazil olduğu gün (Zilhicce ayının 25. günü)
- Aşura gecesi.
- Aşura günü.[224]
- Erbain.[225]
Ziyaretnameler
Camiu’z Ziyaratı Masumin (a.s) kitabında İmam Hüseyin’i (a.s) ziyaret etmek için, yirmi altıncısı her zamanda ve otuz üçüncüsü ise belli ve özel vakitlerde okunan ziyaretler bir araya getirilmiştir. Ziyaret-i Aşura, Ziyaret-i Varis ve Ziyaret-i Nahiye-yi Mukaddese en bilinen ziyaretnamelerdendir.