KARIŞIK

16 Temmuz 2016 Cumartesi

SEYYİT VELİ BABA SULTAN..ULUĞBEY



Seyyİd Veli Baba`nın 10 göbek evveli Zeydi oğlu Hasan Gazidir Hüseyin Gazi Battal gazi`in babası olup Hasan Gazinin kardeşidir. 23 cü Göbek tende Zeynel Abidin`e ulaşılır. 

Veliyittin Gazinin Menakıbnamesi`nden alıntıdır. 

1 - Hüseyin Gazinin Hasan Gazi kardeşidir. 
2 - Hasan Gazinin oglu Hüseyin Gazi paşa 
3 - Hüseyin Gazi paşanın oğlu Ali Zahit 
4 - Ali Zahit`in oğlu Zeydi Şehit 
5 - Zeyt`i Şehit`in oğlu Caferi Sadık Alevi 
6 - Caferi sadık alevi`nin oğlu Uzun Er 
7 - Uzun Er`in oğlu Caferi Külli Battal 
8 - Caferi Külli Battalın oğlu Yalıncık Baba`dır. Kabri Arablar Mezarlığındadır. 
9 - Yalıncık Baba`nın oğlu Veliyittin Gazi dir türbe içindedir . 
10 - Veliyittin Gazinin oğlu Hüseyi Veli. Veli dededir Veli Baba Sultanın babasıdır. Cezair de şavaş ederken orada şehit olmuş ve türbesi oradadır. 
11 - Hüseyin Veli`nin oglu Seyyit Veli Babadır 

Veli Baba Sultan`ın dedesi Veliyyittin Gazin`nin 3 oğlu olan Cafer. Hüseyin ve Ali`dir 

Hüseyin Veli lâkabı ile Veli Dededir ve kendisi Veli Baba Sultanın Babasıdır. Veli Baba`nın Babası olan Hüseyin veli 1538`Kanuni Sultan Süleyman zamanında , Perveze deniz savaşında hiç kimsenin kaldıramadığı ve kullanamadığı gürz`üsü ile her vuruşta bir kadırgayı batırarak büyük kerametler göstermiş fakat bu muharebede şehit düşmüş ve cezairde denize yakın Seyyit Yakup tebesine türbesi yapılarak adına Veli dede türbesi konmuştur. 

Veliyittin Gazinin ikinci oğlu Cafer (lâkabı Gül Baba dır ) Veli Babanın amcası olur ve Türbe içierisindeki açık olan Makber de Gül Baba için yapılmıştır. 
Gül Baba Macaristanda savaşırken orada şehit düşmüş o zamanlar yurduna getirilmesi mümkün olmadığından Macaristan`ın Budapeşte sehrinde türbesi yapılarak GÜL BABA Türbesi adı verilmiş. 

Veliyittin Gazinin üçüncü oğlu Ali de Veli Babanın amcası olup kayıtlara göre Romanyanın ULUBEY şehrinde şehit düşerek defni orada olmuş ,türbesinin orada olduğu kaydına geçmiş. 

Veliyittin gazi 3 oğlunuda şehit vererek köye döndüğünde Veli Baba`nın 5 yaşında yetim kaldığı ve dedesi Veliyittin Gazi ,nenesi Gelincik ana ve annesi tarafından büyütülmüştür. O zamanlar Veliyittin Gazi evliya idi ve türbeleri yoktu fakat Dergâh ve müritleri var idi . İbadetlerini büyük dergâh haline getirilmiş evlerde yaptıkları kanatindeyiz 

ENİHAN BABA TÜRBESİ..BULGARİSTAN




HASAN VELİ ABALI BABA TÜRBESİ..ANKARA



HASAN VELİ ABALI BABA KİMDİR? HASAN VELİ ABALI BABA HORASAN ERENLERİNDEN OLUP KESİN OLARAK DOGDUGU VE ÖLDÜGÜ TARİH TAM OLARAK BİLİNMEMEKTE OLUP OCAGINDAN OLAN TÜRBE GÖREVLİLERİN DEN BABA DAN OGULA ANLATILA GELEN SECERESİ ŞÖYLEDİR. HASAN VELİ ABALI BABA TAKRİBEN 1300-1400 YILLARI ARASINDA YAŞAMIŞ YÜCE ALLAHIN SEVGİLİ KULLARIN DAN OLDUGUNA İNANILAN ALAHIN İZNİYLE KERAMET SAHİBİ MUBAREK BİR ZADTIR HASAN VELİ ABALI BABA HER NEKADAR MEMLÜK KÖYÜNDE YAŞAMIŞ VE ALAH YOLUNDA HİZMETTE BULUNMUŞSADA İLK ÖNCE MEMLÜK KÖYÜNÜN GÜNEYİNDE KALALAN YAKACK KÖYÜNDE KISABİR ZAMAN YERLEŞMİŞ İSEDE KIR ATINI OTLAMASI İÇİN HER SALDIGINDA AT HER SEFERİNDE MEMLÜK KÖYÜNDE DEDE GÖLÜ DENİLEN MEVKİYE OTLAMAYA GELİR BUNUN ÜZERİNE ABALI BABA BUNDA BİR HİKMET OLDUGUNU DÜŞÜNÜP MEMLÜK KÖYÜNE GELİR, EVİ VE TEKKE SİNİN İNŞASINA BAŞLAR KENDİSİ AYNI ZAMANDA DUVAR USTASIDIR İNŞAATTA ÖGRENCİLERİYLE ÇALIŞIRKEN UZAKTAN MİSAFİRLERİNİN GELMEKTE OLDUGUNU GÖRÜR BUNUN ÜZERİNE ÖGRENCİLERİNE MİSAFİRLERİ OLDUGUNU ONLARI HEP BERABER KARŞILAYACAKLARIN SÖYLER VE HER KES ELİNDEKİ ALET EDAVATNA BİNSİN DER KENDİSİDE DUVARIN ÜZERİNE BİNER ÖGRENCİLERİ ŞAŞIRMIŞLARDIR ABALI BABA YÜRÜ YAMUBAREK DEDİGİNDE ALAHIN İZNİYLE DUVAR VE KAZMA KÜREK BİNEK GİBİ YÜRÜTEREK GELENLERİ KARŞILAMIŞLARDIR.GELEN MİSAFİRLERİNSE HOROZ TAVUK GİBİ CANLI HAYVANLARI BİNEK OLARAK GELEN HACI BAYRAM VELİ VE HÜSEYİN GAZİ OLDUGUNU GÖRÜRLER SELAMLAŞMA DAN SONRA GELEN ZAT LARDAN BİRİNİN ŞÖYLE DEDİGİ SÖYLENİR YA MUBAREK ALLAH KATINDA SENİN DEGERİN BİZDEN ÜSTÜNMÜŞ BİZ SANA ZİYARETE CANLI HAYVANLARI BİNEK OLARAK GEDİKSE DE SEN CANSIZ VARLIKLARI BİNEK OLARAK YÜRÜTÜP KAŞILADIN DER HEMEN MİSAFİRLER İÇİN YEMEKLER PİŞİRİLMEYE BAŞLANMIŞTIR SOHBET SIRASIN DA GELENLERDEN BİRİ ŞÖYLE DER YA MUBAREK YERİN HOŞ GÜZEL HAVADAR FAKAT GÖLGELİGİN YOKMUŞ DER ABALI BABA HEMEN YERİNDEN KALKIP OCAKLARDA YANMAKTA OLAN 3 MEŞE PALAMUT AGACINI ALIR AYRI, AYRI YERLERE DİKER VE PÜRLEN YA MUBAREK DEDİGİNDE O UÇLARI YANMAKTA OLAN AGAÇLAR ALLAH IN İZNİYLE YEMYEŞİL GÖLGELİKLİ AGAÇLAR OLULAR GÖLGESİN DE YEMEKLERİNİ YER VE ALAH A ŞÖYLE DUA ETTİKLERİ RİVAYET EDİLİR. HÜSEYİN GAZİ :ALLAHIM BENİM ZİYARETİME GELİP YOLUMDAN CANLILARA ZARAR VERMESİN DİYE BİR TAŞ ATAN CEHENNEM YÜZÜ GÖRMESİN. HACI BAYRAM VELİ:ALLAHIM BENİM ZİYARETİME GELİP BİR TUTAM BURÇAK YOLAN CEHENNEM YÜZÜ GÖRMESİN HASAN VELİ ABALI BABA :DA ŞÖYLE DUA ETMİŞTİR ALLAHIM AREFE GÜNÜ ATINI ÇATLATACAKMIŞ GİBİ KOŞTURARAK GELİP BİR TAS ÇORBAMI İÇEN CEHENNEM YÜZÜ GÖRMESİNDER . BU DUAYI İŞİTEN HACI BAYRAM VELİ VE HÜSEYİN GAZİ ŞÖYLEDER ÜSTADIM GENE BİZİ MAHÇUP ETTİN BİZ ZİYARETİMİZE GELENLERİ İŞE DAVET ETTİK SEN İSE SOFRANA DAVET ETTİN DERLER.HASAN VELİ ABALI BABA TÜM HAYATINI ALLAH YOLUNDA İYİ BİR KUL VE ÖGRENCİ LER YETİŞTİRMEKLE GEÇİRMİŞ VEFATINDAN SONRA DERGAHINA EŞİ VE ÜÇ ÇOCUGUYLA DEFNEDİLMİŞTİR 
MAKSUT BABA TÜRBESİ..EDİRNE



Maksud Baba kimdir?

 Muhterem bir kişi olduğu belirtilen Maksud Baba hakkında araştırmalara rağmen çok doyurucu bir bilgi edinilemedi. Sadece Mehmet KÖKREK/İSMEK EL SANATLARI-14 ismiyle Osmanlı mezar taşlarıyla ilgili  “Taş” ile “Yazı”yı Buluşturan Medeniyet; “Osmanlı Mezar Taşları” başlığı ile kaleme aldığı yazısındaki bir paragrafta geçmektedir. Bu paragrafta tarikatlardan söz etmesi akıllara Maksud Baba’nın bir tarikatın önemli kişisi mi acaba fikrini getirir. O paragraf aynen şöyledir:
“Saraçhane Kabristanı ise son derece harap vaziyettedir. Saha çalışmaları sırasında toprak altında kalmış iki adet yeniçeri mezar taşını tespit ettiğimiz kabristanda bulunan bir Nakşibendi tarikatı şeyhine ait olan mezar taşı oldukça önemlidir. Ne yazık ki serpuşu kırılmış ve bütün araştırmalarımıza rağmen bulunamamıştır. Kitabesinden anlaşıldığı üzere Nakşibendi-Halidi şeyhi olan Şeyh Süleyman Efendi’nin mezar taşının yanı sıra aynı kabristanda bulunan Rufai tarikatına mahsus tâc-ı şerifli mezar taşının ise kime ait olduğu ne yazık ki tespit edilememiştir. Saraçhane Kabristanı etrafında mevcut bulunan tarlalarda birçok mezar taşı parçası tespit edilmiştir. Bu kabristanın yakınlarında medfun(defnedilmiş, gömülmüş) bulunan Maksud Baba’nın mezar taşı ise kayıptır. Etrafında oldukça harap vaziyette bulunan mezar taşları arasında tespit edebildiğimiz Bektaşi tarikatına mahsus Fehmi tâc-ı şerifli mezar taşının kime ait olduğu ne yazık ki tespit edilememiştir. Saraçhane Kabristanı ve Maksud Baba Türbesi etrafında bulunan mezar taşları arasında erken döneme ait olduğu anlaşılan birçok mezar taşı bulunmaktadır.”
  

Sultan Baba..saraylı..örcün..gölcük





   Örcün Köyü tarihinin en önemli isimlerinden bir tanesi Sultan Baba’dır.Zat’ın ismi İbrahim Ethem olup lakabı Sultan Baba’dır.Fatih Sultan Han zamanında Sinop’tan gelerek şuanki türbenin bulunduğu yere yerleşmiş ve ormanlık olan bu alanları açarak bir zaviye evler hamam, hamamcık yaptırmış ve bağlar yetiştirmiştir. 
 
     Sultan Baba Türbesi’nin teşekkülünde bir “harç” vazifesi gören kerâmetler, “Sultan Baba” adının verilişine de vesile olur. Padişah’ın kızı çaresiz bir hastalığa yakalanır. Rüyasında Derviş Baba’yı görür. Bir başka rivayete göre kerâmetleriyle tanınan Derviş Baba’ya gitmesi salık verilir. Derviş Baba, rüyasında gördüğü yollardan geçerek Örcün’e gelen Sultan’ı sağlığına kavuşturur. Bunun üzerine Padişahın kızı, Derviş Baba’ya, “Siz, benim Baba Sultanımsınız” der ve “Baba Sultanım” diye hitap eder. O günden sonra Derviş Baba, “Baba Sultan” adıyla anılır.
 
     Padişah, kızının iyileşmesine çok sevinir. Derviş Baba’ya kızıyla gelerek, kendinden bir istekte bulunmasını söyler. Derviş Baba, bir zaviye, bir küçük ev ve bir hamam istediğini belirterek; bunların yerini işaret eder. Bu işaret öylesine etkilidir ki, eliyle işaret ettiği yerlerin ağaçları birden bire sapsarı olur. Bir rivayete göre de sapsarı ağaçlar yemyeşil olur.
 
     Sultan Baba’nın hastalıkları iyileştirmek, vücut arızalarını gidermek gibi biyolojik mahiyetteki kerâmet motiflerinin yanında; bereket, az yiyecekle çok kişiyi doyurma keramet motifi de velî hüviyetine dahil edilebilir. Sultan Baba, bir gün, zaviyesine uğrayanların, yoldan gelip geçenlerin ve köy halkının yemesi için küçük bir kazan pilav pişirtir. Gelenler arasında dişi ağrıdığı için pilavı yiyemeyen bir adam vardır. Sultan Baba, parmağını adamın ağrıyan dişinin üzerine koyar ve ağrı hemen kesilir. Pilav, onca insan tarafından yenmesine ve birçok kişiye de dağıtılmasına rağmen hiç bitmez.
 
     17 Ağustos 1999 Marmara depreminin merkez üssü olan Gölcük’te, çok büyük kayıplar verilirken; Gölcük’ün köyü Örcün’de hiç bir kaybın olmamasını halk, Sultan Baba’ya ve onun, “felaketlere mâruz kalanlara çok uzaklardan müdahale ile kurtarma” kerâmetine bağlamaktadır.
 
     Rivayete göre, Sultan Baba, depremde türbesinden çıkarak denizden gelen dev dalgaları eliyle durdurmuş ve denizin Gölcük’ü tümden yutmasını engellemiştir. Deprem gecesi Sultan Baba ve Türbenin mezarlığındaki bütün evliyalar ayağa kalkarak dua etmiş, topluca namaz kılmışlardır.
 
     Sultan Baba Türbesi’nin yedi yıl türbedârlığını yapan ki, eşi de kendinden önceki türbedârdır, Fatma Günel’e, . Cihan Harbi’nin biteceğini, kocasının da ihtiyat askerliğinden döneceğinin müjdesini rüyada Sultan Baba vermiştir.
 
     Sultan Baba Türbesi’nin şimdiki türbedârı Ahmet Özyar, kendisi için imkân dahilinde olmayan Hacc’a gideceğini Sultan Baba’dan öğrenmiş ve gitmiştir.
 
     Köye on beş yıl önce yerleşen Hazal Kına’nın yedi kızı vardır. Eşinin ısrarla erkek çocuk istemesine rağmen,olmayacağı düşüncesiyle kendisi istemez. Rüyasında kendini Sultan Baba’nın elindeki taslardan su içerken görür.Buna bir anlam veremez, çok geçmeden hamile kalır ve bir erkek çocuk dünyaya getirir.


Sultan Baba Türbesi’ne ziyaretçilerin gidiş nedenleri şöyledir:

*Çocuk sahibi olmak,
*İstediği cinsiyette çocuğa kavuşmak. 
*Çocuğa ad vermek, kırklı çocuğun kırkını uçurmak.
*Sünnet olacak çocuğun sünnetinin rahat geçmesini sağlamak.
*Lise ve üniversiteye giriş sınavlarında başarılı olmak.
*Askere sağ salim gitmek ve dönmek,
*Evlenmek, evlenememişlerin kısmetini açmak,
*İyi bir nişanlılık ve iyi bir evlilik geçirmek (evlenecekleri gün gelin ve damat türbeye gelirler)