KARIŞIK

6 Haziran 2016 Pazartesi

Karaman Celal Baba Türbesi

Karaman Celal Baba Türbesi.kars




1239 tarihinde Kars şehrini kuşatan Moğol-Gürcü orduları ile savaşırken şehit düşen evliyalardan birisidir.Halk arasında savaşırken kafası koptuğu halde kafasını koltuğunun altına alarak bugünkü türbesinin bulunduğu yere kadar savaşarak geldiğini ve burada şehit düştüğü efsanesine inanılan Celal Babanın türbesi 2005 yılında Kars Belediyesi tarafından restore edilmiştir.

Kara Seyh Hazrederi Türbesi..erzurum

Kara Seyh Hazrederi Türbesi..erzurum



Kara Seyh Hazredleri Türbesi: Türbe, Erzurum ili, Pasinler Merkezi Ulu Cami bahçesindedir. Peygamber efendimizin soyundan İbrahim Efendi "Karaşeyh" lakabıyla bilinir. Üstü açık olan türbeyi 1979 yılında Anıtlar Derneği yontma beyaz ve kırmızı taştan yaptmnıştır. Burası "Füyuzatından istifade etmek için dua edilip Kur'an-ı Kerim okunarak'' ziyaret edilir. 6-7000 arası ziyareteisi vardır. "Karaşeyh" lakabıyla aııı1mış olması esmer oluşundan kaynaklanabileceği gibi Halk Su:fizmindeki "Kara Nur''dan da kaynaklanmış olabilir. 

UMUDUM BABA TÜRBESİ..erzurum

UMUDUM BABA TÜRBESİ..erzurum

Umudum köyündedir. Türbede, asıl adı Hacı Ahmet Baba olan (ölümü, H-970 M.l550) oğlu Halifefendi (ölümü, H.1050 M.1646) aile efradı, müridieri ve baba'nın en son müridi olarak bilinen Hasan Baba yatmaktadır. IV. Murat zamanında bizzat H.Ahmet Baba tarafından yaptırılan türbenin müştemilatında cami de vardır. 450 yıllık ahşap bir bina olan türbede bir cürüme yoktıır Umudum Baba Rufai tarikatından evliyaullah' dan bir zattır. "Ziyaretlerde Fatiha-i Şerif ve Yasin-i Şerif okunur. Hasta olanlara şifa Allah' dan olınak üzere himmet beklenir" Rivayete göre IV. Murat eski Erzurum, şimdiki Karaz (Karaarz) köyü olarak bilinen yere gelince, orada maddi zenginlikle ayakta duran e:fli k:üffarı kastederek "Burada bir Karaarzımız vardır" der. Daha sonra "Umudum"a döner ve Allah dostu olan Erzurum'da yaşanılan 7 yıl süreli kıtlık da her şey bulunduran Umudum Baba 'yı kastederek "orada bir Umudum vardır" der. Bakımını köy halkı ve cami imamının yaptığı türbeyi yurtdışından gelen ziyaretçilerle birlikte yılda 5. 000 insan ziyaret etmektedir. Halk Sufizminde Baba, Mürşit-i Kamil, Dede-Baba ise, Mürşittir Dede, Mevlevilikte, Şeyh Yardımcısı, Dede-Baba, daha üst seviye ve Baba ise en yüksek derecedir. Adem Baba, Baba'dır. Hz. Muhanımed "Ben ruhların babasıyım" buyumıuştur. Evliyaullah; Allah dostu, Ehl-i Hak, Ehl-i Hakikat, Ehlullalı (Mürşidi Kamil, en yüksek veli mertebesidir). Yatır olınayan, kutsal canlar, Ev liyaullalı' dan nazar alıyor ve çürümüyorlar. Allah, kendisini yöneleni selat ettiği için kırmayıp koruyor. S.Güngör, Tasavvuf Açıklamaları, Burhaniye, 1999, Basılı değildir) Türbeler sadece tarihimizin mihenk taşları değil aynı zamanda tarikat tarihimizin de belgeleridir.