Sultan Baba....kocaeli
Örcün Köyü tarihinin en önemli isimlerinden bir tanesi Sultan Baba’dır.Zat’ın ismi
İbrahim Ethem olup lakabı Sultan Baba’dır.Fatih Sultan Han zamanında Sinop’tan
gelerek şuanki türbenin bulunduğu yere yerleşmiş ve ormanlık olan bu alanları açarak
bir zaviye evler hamam, hamamcık yaptırmış ve bağlar yetiştirmiştir.
Sultan Baba Türbesi’nin teşekkülünde bir “harç” vazifesi gören kerâmetler,
“Sultan Baba” adının verilişine de vesile olur. Padişah’ın kızı çaresiz bir
hastalığa yakalanır.
Rüyasında Derviş Baba’yı görür. Bir başka rivayete göre kerâmetleriyle tanınan
Derviş Baba’ya gitmesi salık verilir. Derviş Baba, rüyasında gördüğü yollardan geçerek
Örcün’e gelen Sultan’ı sağlığına kavuşturur. Bunun üzerine Padişahın kızı,
Derviş Baba’ya, “Siz, benim Baba Sultanımsınız” der ve “Baba Sultanım” diye
hitap eder.
O günden sonra Derviş Baba, “Baba Sultan” adıyla anılır.
Padişah, kızının iyileşmesine çok sevinir. Derviş Baba’ya kızıyla gelerek,
kendinden bir istekte bulunmasını söyler. Derviş Baba, bir zaviye,
bir küçük ev ve bir hamam istediğini belirterek; bunların yerini işaret eder.
Bu işaret öylesine etkilidir ki, eliyle işaret ettiği yerlerin ağaçları birden
bire sapsarı olur.
Bir rivayete göre de sapsarı ağaçlar yemyeşil olur.
Sultan Baba’nın hastalıkları iyileştirmek, vücut arızalarını gidermek
gibi biyolojik mahiyetteki kerâmet motiflerinin yanında; bereket, az yiyecekle
çok kişiyi doyurma keramet motifi de velî hüviyetine dahil edilebilir.
Sultan Baba, bir gün, zaviyesine uğrayanların, yoldan gelip geçenlerin ve
köy halkının yemesi için küçük bir kazan pilav pişirtir. Gelenler arasında
dişi ağrıdığı için pilavı yiyemeyen bir adam vardır. Sultan Baba, parmağını
adamın ağrıyan dişinin üzerine koyar ve ağrı hemen kesilir. Pilav, onca
insan tarafından yenmesine ve birçok kişiye de dağıtılmasına rağmen hiç bitmez.
17 Ağustos 1999 Marmara depreminin merkez üssü olan Gölcük’te, çok
büyük kayıplar verilirken; Gölcük’ün köyü Örcün’de hiç bir kaybın
olmamasını halk, Sultan Baba’ya ve onun, “felaketlere mâruz kalanlara
çok uzaklardan müdahale ile kurtarma” kerâmetine bağlamaktadır.
Rivayete göre, Sultan Baba, depremde türbesinden çıkarak denizden
gelen dev dalgaları eliyle durdurmuş ve denizin Gölcük’ü tümden yutmasını
engellemiştir. Deprem gecesi Sultan Baba ve Türbenin mezarlığındaki bütün
evliyalar ayağa kalkarak dua etmiş, topluca namaz kılmışlardır.
Sultan Baba Türbesi’nin yedi yıl türbedârlığını yapan ki, eşi de kendinden
nin müjdesini rüyada Sultan Baba vermiştir.
Sultan Baba Türbesi’nin şimdiki türbedârı Ahmet Özyar, kendisi
için imkân dahilinde olmayan Hacc’a gideceğini Sultan Baba’dan öğrenmiş ve gitmiştir.
Köye on beş yıl önce yerleşen Hazal Kına’nın yedi kızı vardır. Eşinin
ısrarla erkek çocuk istemesine rağmen,olmayacağı düşüncesiyle kendisi
istemez. Rüyasında kendini Sultan Baba’nın elindeki taslardan su
içerken görür.Buna bir anlam veremez, çok geçmeden hamile kalır
ve bir erkek çocuk dünyaya getirir.
Sultan Baba Türbesi’ne ziyaretçilerin gidiş nedenleri şöyledir:
*Çocuk sahibi olmak,
*İstediği cinsiyette çocuğa kavuşmak.
*Çocuğa ad vermek, kırklı çocuğun kırkını uçurmak.
*Sünnet olacak çocuğun sünnetinin rahat geçmesini sağlamak.
*Lise ve üniversiteye giriş sınavlarında başarılı olmak.
*Askere sağ salim gitmek ve dönmek,
*Evlenmek, evlenememişlerin kısmetini açmak,
*İyi bir nişanlılık ve iyi bir evlilik geçirmek (evlenecekleri gün gelin ve damat
*Sünnet olacak çocuğun sünnetinin rahat geçmesini sağlamak.
*Lise ve üniversiteye giriş sınavlarında başarılı olmak.
*Askere sağ salim gitmek ve dönmek,
*Evlenmek, evlenememişlerin kısmetini açmak,
*İyi bir nişanlılık ve iyi bir evlilik geçirmek (evlenecekleri gün gelin ve damat
türbeye gelirler)
Kaynaklar
"KOCAELİ’DE TÜRBELERLE İLGİLİ İNANIŞ ve UYGULAMALARA ÖRNEK:
“SULTAN BABA” - Kocaeli Üniversitesi, Fen-Edebiyat Fakültesi,
Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü Öğretim Üyesi, Dr. Işıl ALTUN