PİRCE ALAADDİN TÜRBESİ--ANTALYA
Alanya'nın yaklaşık olarak 40km dışında olan Şıhlar
Köyünde bulunan türbe, köyün tarihi camisi ve
ilkokulun hemen yanındadır. Türbe, tek kubbeden
ibaret olup yanına sonradan küçük bir mescit ilave
edilmiştir. Kubbenin altında Evliyâ'nın sandukası ve
sandukanın etrafında da Evliyâ'nın yakınları olduğu
söylenen altı tane küçüklü büyüklü mezar yer
almaktadır. Sandukanın üzeri, yeşil bir örtü ile
örtülüdür ve yanında Evliyâ'nın olduğu söylenen bir
âsa, dayalı olarak durmaktadır. Evliya, Horasan'dan
gelen Sucu İbrahim'in tek oğlu olduğundan önceleri, Birce Alaaddin olarak bilinirmiş. Genç yaşta
kerametler göstermeye başlayınca, halk ona, Pirce
Alaaddin ismini vermiştir.
Pirce Alaaddin'in ne zaman yaşadığı kesin olarak
bilinmemektedir; ancak, 1085 yılında bu köyü ziyaret
eden Evliya Çelebi, Seyehatnâmesi'nde şöyle
yazmaktadır:
"Kariye-i Kadim-i Pirce Alâüddin Sultan, Selefke
hakinde Selinti kazasında bir gûhü bâlânın dameninde
ikiyüz mamur ve müzeyyen bağ ve bahçeli ibadetgâhı
kadim köydür ve Pirce Alâüddin Sultan kutb-u aktabı
zeman anda bir bağ-ı iremzat misalinde bir kubbe-i
âlide medfunlardır. Cami ve imareti ve medrese ve
tekkesi vardır..."4
Evliya Çelebi'nin yazısına göre,
Evliya, 1085 tarihinden daha önce yaşamıştır.
Yöre halkı arasında Evliyâ'nın, birçok kerametleri
anlatılmaktadır. Bunlardan Evliyâ'nın gençliğinde
geçen bir tanesi şöyledir:
Pirce Alaaddin'in annesi ekmek yapıyormuş.
Alaaddin, evin tek çocuğu olduğundan annesine
yardım edip, onun yaptığı ekmekleri pişiriyormuş.
Ekmek pişirirken, Koç Davut ( Koş Davut ) ismiyle
anılan yerde ( bu köye yirmi kilometre uzaklıkta )
tahtacının katırı dereye uçmuş ve tahtacı, "yetiş ya
Pirce Alaaddin!" diye bağırmış. Bunu hisseden Pirce
Alaaddin, gidip katırı kurtarmış. Geri döndüğünde
bıraktığı ekmek yanmak üzereymiş. Annesi kızıp
bağırınca, Pirce Alaaddin durumu anlatmış. Annesi
buna inanmayınca, Pirce Alaaddin sırtındaki, katırın
ayak izini annesine göstererek, söylediğinin
doğruluğunu ispat etmiş. Bunun üzerine annesi, "eğer
benden önce ölürsen, üstüne türbe yaptıracağım;
senin türbenin damlası hiç kurumasın" diye dua
etmiş. Gerçekten de şu anda türbenin tavanı yaz kış
daima damlamaktadır.
Pirce Alaaddin'in anlatılan diğer bir kerameti de
şöyledir:
Pirce Alaaddin'in gençliğinde babası Hac'ca gitmiş.
Bayram gününden bir gün önce köyde kalan Pirce
Alaaddin ile annesi helva yapmışlar. Helvayı
yerlerken annesi, "ah şimdi baban da şimdi burada
olsaydı, bu helvayı çok severdi" diye söylenmiş.
Bunu duyan Pirce, annesine helvada bir tasını
ayırmasını ve hemen babasına götüreceğini söylemiş.
Annesi karşı çıksa da, Pirce Alaaddin helvayı tasa
doldurtarak ortadan kaybolmuş. Akşama doğru eve
dönen Pirce Alaaddin, annesine, babasının helvayı
çok sevdiğini ve kendisine selam gönderdiğinisöylemiş. Annesi helva götürdüğü tasın nerede
olduğunu sorunca, oğlan; "onu babam dönüşte
getirecek, gelince sorarsın" demiş. Kadının kocası
Hac'dan dönünce tası eşine teslim etmiş ve
gönderdiği sıcak helva için de teşekkür etmiş.
Yöre halkının yaşlılarından olan ve türbe hakkında
bize bu malumatları veren Fatma Teyze, bu bilgilere
ilave olarak, şunları anlattı:
"Evliya, Horasan'dan gelen zatlardan birisidir. Çok
büyük bir âlim ve ermiştir. Ben, bu Evliyâ'nın bir çok
kerametini duydum. Size, gözlerimle gördüğüm bir
kerametini anlatayım. Evliyanın yanındaki âsa, Kıbrıs
Savaşı yıllarında üç gün ortadan kayboldu. Ben her
gün ziyarete geldiğim için yakından biliyorum.
Köyün bütün çocuklarına sorduk, her tarafı aradık,
ama asayı bir türlü bulamadık. Âsa, üç gün sonra
yerine geldi ve geldiğinde üzerinde kan lekeleri vardı.
Evliya, Kıbrıs'a gidip, savaşarak geri geldi."5
Evliya hakkında bilgisine başvurduğumuz bir diğer
yaşlı kişi de bize Evliya hakkında şunları anlattı:
"Pirce Alaaddin, köye ilk geldiğinde koyun sürüleri
varmış. Bugünkü çeşmenin olduğu yerde ( çeşme
türbenin çok yakınındadır) bir su sızıntısı görmüş. Bu
sızıntıyı, koyunlarını sulamak için âsasıyla eşelemiş
ve su patlamış. Şimdi hâlâ akan bu su, duahdır, hiçbir
zaman kurumaz. Çeşmenin önündeki havuza birkaç
defa çocuk düşmesine rağmen hiç birisi boğulmadı."6
Evliya, her rahatsızlık için ziyaret edilmektedir. İşi
ters gidenler, çocuğu olmayanlar, bir hastalığı veya
dileği olanlar ziyarete gelmektedirler. Çocuğu
olmayan bayanların, Evliyâ'nın asasının yukarısından
su döktükleri ve asanın aşağısından damlayan suyu
içtikleri taktirde, çocuğa kavuştukları inancı halk
arasında yaygındır.
7 Ocak 2019 Pazartesi
PİRCE ALAADDİN TÜRBESİ--ANTALYA
Labels:
PİRCE ALAADDİN TÜRBESİ--ANTALYA
hoş geldiniz .sefalar getirdiniz..
dost ol dost bil. dost kal
AHİ KIZI TÜRBESİ..MURATPAŞA .ANTALYA
AHİ KIZI TÜRBESİ..MURATPAŞA .ANTALYA
Antalya Muratpaşa ilçe'sinde Ahi Sultan Kızı Türbesi, Ahi Kızı Camisi'nin tam karşısındaki bir evin bahçesindedir. Evliya Çelebi Seyahatnağmesinde geçer.
Antalya Muratpaşa ilçe'sinde Ahi Sultan Kızı Türbesi, Ahi Kızı Camisi'nin tam karşısındaki bir evin bahçesindedir. Evliya Çelebi Seyahatnağmesinde geçer.
Selçuklu Dönemi yapılarından olup, inşa tarihi konusunda herhangi bir bilgi bulunmamaktadır.
Son onarımı 2001 yılında gerçekleşen kare planlı yapının, günümüzde cami olarak kullanımı
sürmektedir. 8.80x8.80 m gibi küçük boyutları ve basık kubbesi ile özgününde mescit olarak
tasarlandığı anlaşılan yapıya giriş kuzey cephesindeki sivri kemerli kapı ile sağlanmaktadır.
Kapının iki yanında birer pencere bulunmaktadır. Mekanın doğu cephesinde yüksek ve sivri
kemerli pencere ile sağında bir mazgal pencere göze çarpmaktadır. Batı cephesi ilginç bir
şekilde merkezde üst üste 3 dörtgen ve bunların her iki yanında birer mazgal pencere ile
donatılmıştır.
Tüm pencere çerçeveleri kesme taştan, yapı duvarları ise moloz taştan oluşturulmuştur.
Mekanın kuzeyi boyunca yakın dönem eklentisi kadınlar bölümü bulunmaktadır. Yapının
kuzeybatısında aynı adla anılan bir de türbe yer almaktadır.
Ahi Kızı Türbesi:
Antalya Müzesi’nde bulunan ve bu türbeden kaynaklandığı kayıtlara geçen bir sanduka
kitabesinden yapının en geç 1439 yılında yapıldığı varsayılmaktadır. 19. ve 20. yüzyıl
onarımları ile özgün yapısı kaybeden ve doğu cephesinde bir konuta bitişik olan küçük
yapı, günümüzde kısmen betonarme mimarisi göstermektedir. Yapıya giriş kuzey
cephesindeki bir kapı ile sağlanmaktadır. Düz örtülü yapının güney duvarı kıyısında bir mezar bulunmaktadır.
Son onarımı 2001 yılında gerçekleşen kare planlı yapının, günümüzde cami olarak kullanımı
sürmektedir. 8.80x8.80 m gibi küçük boyutları ve basık kubbesi ile özgününde mescit olarak
tasarlandığı anlaşılan yapıya giriş kuzey cephesindeki sivri kemerli kapı ile sağlanmaktadır.
Kapının iki yanında birer pencere bulunmaktadır. Mekanın doğu cephesinde yüksek ve sivri
kemerli pencere ile sağında bir mazgal pencere göze çarpmaktadır. Batı cephesi ilginç bir
şekilde merkezde üst üste 3 dörtgen ve bunların her iki yanında birer mazgal pencere ile
donatılmıştır.
Tüm pencere çerçeveleri kesme taştan, yapı duvarları ise moloz taştan oluşturulmuştur.
Mekanın kuzeyi boyunca yakın dönem eklentisi kadınlar bölümü bulunmaktadır. Yapının
kuzeybatısında aynı adla anılan bir de türbe yer almaktadır.
Ahi Kızı Türbesi:
Antalya Müzesi’nde bulunan ve bu türbeden kaynaklandığı kayıtlara geçen bir sanduka
kitabesinden yapının en geç 1439 yılında yapıldığı varsayılmaktadır. 19. ve 20. yüzyıl
onarımları ile özgün yapısı kaybeden ve doğu cephesinde bir konuta bitişik olan küçük
yapı, günümüzde kısmen betonarme mimarisi göstermektedir. Yapıya giriş kuzey
cephesindeki bir kapı ile sağlanmaktadır. Düz örtülü yapının güney duvarı kıyısında bir mezar bulunmaktadır.
hoş geldiniz .sefalar getirdiniz..
dost ol dost bil. dost kal
4 Ocak 2019 Cuma
Seyit Battal Gazi Torunları Türbesi - (Bornova)
Seyit Battal Gazi Torunları Türbesi - (Bornova)izmir
İzmir Bornova ilçesinde Büyük Caminin kuzeybatısında bulunan bu türbenin yapım yılını ve kime ait olduğunu belirten bir kitabe bulunmamaktadır. Yapı üslubundan Aydınoğulları döneminden, XIV. yüzyıldan kaldığı sanılmaktadır. Değişik zamanlarda yapılan onarımlarla özelliğinden kısmen de olsa uzaklaşmıştır.
Türbe kesme taş ve tuğlanın almaşık biçimde sıralanmasından meydana gelmiş olup, sekizgen bir plan düzeni göstermektedir. Üzeri kasnaklı ve kiremitli bir kubbe ile örtülmüştür. Türbenin batı cephesindeki giriş kapısı ana yapıdan bir metre öne doğru taşırılmış, sivri tuğla kemerli dikdörtgen bir bütün halindedir. Girişin iki yanına birer mukarnaslı mihrapçık yerleştirilmiştir. Buradan basık kemerli bir kapı ile girilen türbede üç taş sanduka bulunmaktadır. Burada gömülü olan kişilerin kim oldukları da bilinmemekle beraber SEYİT BATTAL GAZİ nin torunları olan ALİŞİR - BEŞİR - ve NEZİR HAZRETLERİ nin olduğu söylenmektedir. Türbenin içerisi birer duvar atlayarak üç pencere ile aydınlatılmıştır.
İzmir Bornova ilçesinde Büyük Caminin kuzeybatısında bulunan bu türbenin yapım yılını ve kime ait olduğunu belirten bir kitabe bulunmamaktadır. Yapı üslubundan Aydınoğulları döneminden, XIV. yüzyıldan kaldığı sanılmaktadır. Değişik zamanlarda yapılan onarımlarla özelliğinden kısmen de olsa uzaklaşmıştır.
Türbe kesme taş ve tuğlanın almaşık biçimde sıralanmasından meydana gelmiş olup, sekizgen bir plan düzeni göstermektedir. Üzeri kasnaklı ve kiremitli bir kubbe ile örtülmüştür. Türbenin batı cephesindeki giriş kapısı ana yapıdan bir metre öne doğru taşırılmış, sivri tuğla kemerli dikdörtgen bir bütün halindedir. Girişin iki yanına birer mukarnaslı mihrapçık yerleştirilmiştir. Buradan basık kemerli bir kapı ile girilen türbede üç taş sanduka bulunmaktadır. Burada gömülü olan kişilerin kim oldukları da bilinmemekle beraber SEYİT BATTAL GAZİ nin torunları olan ALİŞİR - BEŞİR - ve NEZİR HAZRETLERİ nin olduğu söylenmektedir. Türbenin içerisi birer duvar atlayarak üç pencere ile aydınlatılmıştır.
hoş geldiniz .sefalar getirdiniz..
dost ol dost bil. dost kal
Memidedeoğlu Ali Baba Türbesi – ( Urla )izmir
Memidedeoğlu Ali Baba Türbesi – ( Urla )izmir
izmir ili, Urla ilçesi, Musalla Mescid mahallesinde bulunan Musalla Mescidin hemen girişindedir.
Urla da en eski mescidin,Musalla mescidi olduğu söylenir. Cuma ve bayram namazları açıkta,namazgahta kılınırdı.Daha sonra mescid yapılmış. Kitabe olmadığından yapım tarihi ve yapan kişi hakkında bilgilere ulaşamadık. Mescid girişi eskiden mezarlık olduğu görülmektedir.
izmir ili, Urla ilçesi, Musalla Mescid mahallesinde bulunan Musalla Mescidin hemen girişindedir.
Urla da en eski mescidin,Musalla mescidi olduğu söylenir. Cuma ve bayram namazları açıkta,namazgahta kılınırdı.Daha sonra mescid yapılmış. Kitabe olmadığından yapım tarihi ve yapan kişi hakkında bilgilere ulaşamadık. Mescid girişi eskiden mezarlık olduğu görülmektedir.
hoş geldiniz .sefalar getirdiniz..
dost ol dost bil. dost kal
Ecik Dede Türbesi – Alibeyli Köyü - ( Bergama )
Ecik Dede Türbesi – Alibeyli Köyü - ( Bergama ) izmir
Ecik Dede türbesi, Bergama ilçesinin ,Göçbeyli’ye bağlı Alibeyli Köyü yakınlarındadır. Türbenin yönü kıbleye dönük olmadığından bir Hristiyan aziz mezarı olabileceği de ileri sürülür. Bununla birlikte halk sahiplenmiş ve dede mertebesinde görmüştür. Yanındaki sıcak su kaynayan ve iri balıkları olan havuz kurumuştur. Balıkların dedenin kahraman askerleri olduğu inancı vardı.
Ecik Dede türbesi, Bergama ilçesinin ,Göçbeyli’ye bağlı Alibeyli Köyü yakınlarındadır. Türbenin yönü kıbleye dönük olmadığından bir Hristiyan aziz mezarı olabileceği de ileri sürülür. Bununla birlikte halk sahiplenmiş ve dede mertebesinde görmüştür. Yanındaki sıcak su kaynayan ve iri balıkları olan havuz kurumuştur. Balıkların dedenin kahraman askerleri olduğu inancı vardı.
hoş geldiniz .sefalar getirdiniz..
dost ol dost bil. dost kal
BODUR DEDE - FERİZLER-izmir
BODUR DEDE - FERİZLER-izmir
Bergama'nın Ferizler Köyü mezarlığında bulunan Bodur Dede mezarı hakkında yine hiçbir bilgiye rastlamadık. Sadece bu mezarın Bodur Dede diye birine ait olduğunu biliyoruz. Bodur Dede kimdir, ne zaman yaşamıştır bilinmiyor. Tahminimizce Horasan Evliyalarından olabilir diye düşünüyoruz. Yanlış da olabilir, kesin bilgi yok. Veya mezar üzerindeki Ay figürüne bakılırsa bir şehide ait de olabilir. Ama yaşadığı dönemlerde mübarek bir zat olduğu biliniyor. Muallim Dede mezarının çok yakınında bulunuyor. Köylüler tarafından korunma altına alınmış ve mezarı koyu Yeşil yani türbe rengine boyanmış. Allah rahmet eyleye..
Bergama'nın Ferizler Köyü mezarlığında bulunan Bodur Dede mezarı hakkında yine hiçbir bilgiye rastlamadık. Sadece bu mezarın Bodur Dede diye birine ait olduğunu biliyoruz. Bodur Dede kimdir, ne zaman yaşamıştır bilinmiyor. Tahminimizce Horasan Evliyalarından olabilir diye düşünüyoruz. Yanlış da olabilir, kesin bilgi yok. Veya mezar üzerindeki Ay figürüne bakılırsa bir şehide ait de olabilir. Ama yaşadığı dönemlerde mübarek bir zat olduğu biliniyor. Muallim Dede mezarının çok yakınında bulunuyor. Köylüler tarafından korunma altına alınmış ve mezarı koyu Yeşil yani türbe rengine boyanmış. Allah rahmet eyleye..
Labels:
BODUR DEDE - FERİZLER-izmir
hoş geldiniz .sefalar getirdiniz..
dost ol dost bil. dost kal
Işılkavaklı Dede Türbesi – ( Selçuk )-izmir
Işılkavaklı Dede Türbesi – ( Selçuk )-izmir
Selçuk’a 12 km. mesafedeki Belevi kasabasını iki kilometre geçince yolun sağında yaşlı bir çitlembik ağacının dibindedir. İzmir-Aydın otoyolu ile Selçuk Tire karayolunun ortasında bulunan Işılkavaklı Dede yatırındaki ağaç karayolu yapılırken yol güzergahının değişmesine sebep olur. Anlatıldığına göre, karayolu yapılırken iş makinası gelip bu ağaca dayandığında arızalanır. Ağacın manevi değeri olduğunu düşünen yetkililer yol güzergahını değiştirir. Işılkavaklı Dede birçok insana umut olmuştur. Çocuk sahibi olmak, sevdiğine kavuşmak isteyenler bu ağaca dilekleri olsun diye mendil, çember benzeri bezler asmışlardır. Yatır kaçak kazı yapanlar tarafından birçok kez tahrip edilmiş ve daha sonra tekrar düzenlenmiştir.
Selçuk’a 12 km. mesafedeki Belevi kasabasını iki kilometre geçince yolun sağında yaşlı bir çitlembik ağacının dibindedir. İzmir-Aydın otoyolu ile Selçuk Tire karayolunun ortasında bulunan Işılkavaklı Dede yatırındaki ağaç karayolu yapılırken yol güzergahının değişmesine sebep olur. Anlatıldığına göre, karayolu yapılırken iş makinası gelip bu ağaca dayandığında arızalanır. Ağacın manevi değeri olduğunu düşünen yetkililer yol güzergahını değiştirir. Işılkavaklı Dede birçok insana umut olmuştur. Çocuk sahibi olmak, sevdiğine kavuşmak isteyenler bu ağaca dilekleri olsun diye mendil, çember benzeri bezler asmışlardır. Yatır kaçak kazı yapanlar tarafından birçok kez tahrip edilmiş ve daha sonra tekrar düzenlenmiştir.
hoş geldiniz .sefalar getirdiniz..
dost ol dost bil. dost kal
ÖKSÜZ DEDE YATIRI - BELEVİ / SELÇUK-izmir
ÖKSÜZ DEDE YATIRI - BELEVİ / SELÇUK-izmir
Öksüz Dede yatırı Belevi beldesinin doğusunda aynı isimle (Öksüz Dede) anılan mevkide bulunur.
Sinan Dede, Işıl Kavaklı Dede yatırları gibi yol güzergâhında bulunmamasından dolayı çevre halkı tarafından pek fazla bilinmemektedir. Defineciler tarafından sıklıkla tahrip edilen yatır Belevi Beldesi halkı için büyük anlam ifade eder. Öksüz Dede kurak giden yaz aylarında Belde halkının uğrak yeri haline gelir, burada yağmur duaları yapılır. Halk arasından gönüllü kişilerden toplanan yardım ve malzemelerle pilav pişirilir, helvalar karılır. Birçok kereler yapılan hayır esnasında yağan yağmurdan pilav ve helva kazanlarına su dolduğu anlatılır.
Öksüz Dede yatırı Belevi beldesinin doğusunda aynı isimle (Öksüz Dede) anılan mevkide bulunur.
Sinan Dede, Işıl Kavaklı Dede yatırları gibi yol güzergâhında bulunmamasından dolayı çevre halkı tarafından pek fazla bilinmemektedir. Defineciler tarafından sıklıkla tahrip edilen yatır Belevi Beldesi halkı için büyük anlam ifade eder. Öksüz Dede kurak giden yaz aylarında Belde halkının uğrak yeri haline gelir, burada yağmur duaları yapılır. Halk arasından gönüllü kişilerden toplanan yardım ve malzemelerle pilav pişirilir, helvalar karılır. Birçok kereler yapılan hayır esnasında yağan yağmurdan pilav ve helva kazanlarına su dolduğu anlatılır.
hoş geldiniz .sefalar getirdiniz..
dost ol dost bil. dost kal
Seydi Baba Türbesi - ( Gaziemir )izmir
Seydi Baba Türbesi - ( Gaziemir )izmir
Seydiköy (Gaziemir) adını Türklerin İzmir'e yerleşimi ile başlayan Aydınoğlu döneminde Gazi Umur Beyin komutanlarından Seyd-i Mükremüddün den adını alır.
Emir Çaka Beyin İzmir i almasıyla başlayan İzmirdeki Türk yerleşimi Aydınoğulları döneminde artarak devam etmiştir.
Seyid ismi peygamber soyundan gelenlere verilir.Peygamber soyundan gelen Seyd-i Mükremüddün taifesinin Seydiköy e yerleşimiyle Türk hakimiyeti artmaya başlamıştır. Aydınoğulları döneminde Seydiköy, Birgiden sonra önemli bir yerleşim yeridir.
Günümüzde Seydiköy ün yerini almış olan Gaziemir adı; burayı Seyyid Mükerremüddin Zaviyesi”ne vakfetmiş olan ve babası Mehmet Beyin eski Türk devlet geleneği ve idare anlayışı doğrultusunda kendisine verdiği İzmirde ikamet ederek, hayatını savaşlarla geçirmiş olan Aydınoğlu Gazi Umur Beye izafeten verilmiş olan bir isimdir. Gaziemir ismi Gazi Umur un zaman içerisinde uğramış olduğu değişim sonucunda yaygınlaşan bir isim olduğudur.
Seydiköy (Gaziemir) adını Türklerin İzmir'e yerleşimi ile başlayan Aydınoğlu döneminde Gazi Umur Beyin komutanlarından Seyd-i Mükremüddün den adını alır.
Emir Çaka Beyin İzmir i almasıyla başlayan İzmirdeki Türk yerleşimi Aydınoğulları döneminde artarak devam etmiştir.
Seyid ismi peygamber soyundan gelenlere verilir.Peygamber soyundan gelen Seyd-i Mükremüddün taifesinin Seydiköy e yerleşimiyle Türk hakimiyeti artmaya başlamıştır. Aydınoğulları döneminde Seydiköy, Birgiden sonra önemli bir yerleşim yeridir.
Günümüzde Seydiköy ün yerini almış olan Gaziemir adı; burayı Seyyid Mükerremüddin Zaviyesi”ne vakfetmiş olan ve babası Mehmet Beyin eski Türk devlet geleneği ve idare anlayışı doğrultusunda kendisine verdiği İzmirde ikamet ederek, hayatını savaşlarla geçirmiş olan Aydınoğlu Gazi Umur Beye izafeten verilmiş olan bir isimdir. Gaziemir ismi Gazi Umur un zaman içerisinde uğramış olduğu değişim sonucunda yaygınlaşan bir isim olduğudur.
hoş geldiniz .sefalar getirdiniz..
dost ol dost bil. dost kal
25 Aralık 2018 Salı
Şeyh Mes’Ud Türbesi - Şanlıurfa
Şeyh Mes’Ud Türbesi - Şanlıurfa
Şanlıurfadaki türbelerin en eski tarihlisi olan bu yapı, aslında dört eyvanlı kapalı Selçuklu medreseleri tarzında inşa edilmiş bir medrese yapısıdır. Doğudaki eyvanın alt kısmındaki odada Şeyh Mesut’un mezarı, eyvan içerisinde de sandukası bulunmaktadır. Şeyh Mesut, Anadolu’nun İslamlaşmasını sağlayan ve halkın mezheplerle tanışmasını sağlayan Hoca Ahmet Yesevi’nin halifelerinden biridir. Şeyh Mes’ud, Nişabur’dan Anadolu’ya gelerek halka İslamiyeti öğretmekle görevlendirilmiştir. Uzun yıllar Urfa’da Müslümanlığa hizmet etmiş evliyadandır. Yapının 100 metre kadar batısında bulunan bir sarnıcın yanındaki kaya üzerine yazılmış Arapça kitabede: "Bu sarnıc, Nişaburlu Said Hengel'in oğlu Mes‘ud tarafından 10 Receb 579 (m. 30 Ekim 1183) tarihinde oyulmuştur. Kim Allah'ı yardıma çağırırsa, Allah ona ve bütün Müslümanlara yardım ve merhamet etsin" yazılıdır.(Kaynak: "Kültür ve İnançlar Diyarı Şanlıurfa" Şanlıurfa Valiliği İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü Yayınları Şehir Kitaplığı Dizisi:26)
Labels:
Şeyh Mes’Ud Türbesi - Şanlıurfa
hoş geldiniz .sefalar getirdiniz..
dost ol dost bil. dost kal
GÜLBABA TÜRBESİ..NİĞDE..GÜLLÜCE KÖYÜ
GÜLBABA TÜRBESİ..NİĞDE..GÜLLÜCE KÖYÜ
1600-1700 yılları arasında yaşamıştır. Misâli Baba ve Gülbaba lakaplarıyla tanınmıştır. Türbesi, Merkez Güllüce Köyü Mezarlığı'ndadır. Büyük Türk Padişahı IV. Murat Bağdat Seferi'ne giderken Niğde Güllüce Köyü yakınlarında ordusuyla konaklar, Sadrazam ordunun yiyecek ihtiyaçlarını karşılamak üzere Güllüce Köyü'nde Gülbaba'yı ziyaret eder. Gülbaba kısıtlı bir malzemeyle askerlerin ve hayvanların yiyecek ihtiyaçlarını karşılar. Bunun üzerine padişah IV. Murat Gülbaba'yı ziyaret eder, kendisine hediyeler verir. Gülbaba'da kış ortasında göğsünden taze, beyaz bir gül çıkarıp padişaha sunar. Bu olaydan sonra köy Güllüce Köyü, Misâli Baba da Gülbaba olarak anılır. Bu rivayet bölgede yaygın bir biçimde, halk arasında bilinmektedir. Gülbaba Türbesi ile ilgili bir olay da (Rıfat Yüzbaşıoğlu'nun Mehmet Öncel Koç'a yaptığı açıklamada) şöyle gerçekleşmiş: Gülbaba (Misâli Baba) Türbesi ve mezarlık çevresi düzenlemesi sırasında Yalova Gülcü lük Kooperatifi’nden gül talep edilir. Gülleri almak için Niğde'den Yalova'ya bir araç gönderilir. Kooperatif yetkilileri ellerinde sadece beyaz gül kaldığını, renkli güllerin yanlışlıkla başka bir yere gönderildiğini bildirirler. Bunun üzerine sadece beyaz güller alınıp getirilir ve türbe etrafına bu güller dikilir.
Kaynak: Niğde Kültür ve Turizm Müdürlüğü Tanıtım Kitapçığı
1600-1700 yılları arasında yaşamıştır. Misâli Baba ve Gülbaba lakaplarıyla tanınmıştır. Türbesi, Merkez Güllüce Köyü Mezarlığı'ndadır. Büyük Türk Padişahı IV. Murat Bağdat Seferi'ne giderken Niğde Güllüce Köyü yakınlarında ordusuyla konaklar, Sadrazam ordunun yiyecek ihtiyaçlarını karşılamak üzere Güllüce Köyü'nde Gülbaba'yı ziyaret eder. Gülbaba kısıtlı bir malzemeyle askerlerin ve hayvanların yiyecek ihtiyaçlarını karşılar. Bunun üzerine padişah IV. Murat Gülbaba'yı ziyaret eder, kendisine hediyeler verir. Gülbaba'da kış ortasında göğsünden taze, beyaz bir gül çıkarıp padişaha sunar. Bu olaydan sonra köy Güllüce Köyü, Misâli Baba da Gülbaba olarak anılır. Bu rivayet bölgede yaygın bir biçimde, halk arasında bilinmektedir. Gülbaba Türbesi ile ilgili bir olay da (Rıfat Yüzbaşıoğlu'nun Mehmet Öncel Koç'a yaptığı açıklamada) şöyle gerçekleşmiş: Gülbaba (Misâli Baba) Türbesi ve mezarlık çevresi düzenlemesi sırasında Yalova Gülcü lük Kooperatifi’nden gül talep edilir. Gülleri almak için Niğde'den Yalova'ya bir araç gönderilir. Kooperatif yetkilileri ellerinde sadece beyaz gül kaldığını, renkli güllerin yanlışlıkla başka bir yere gönderildiğini bildirirler. Bunun üzerine sadece beyaz güller alınıp getirilir ve türbe etrafına bu güller dikilir.
Kaynak: Niğde Kültür ve Turizm Müdürlüğü Tanıtım Kitapçığı
hoş geldiniz .sefalar getirdiniz..
dost ol dost bil. dost kal
ŞEREF ALİ TÜRBESİ..Niğde .merkez
ŞEREF ALİ TÜRBESİ..Niğde .merkez
Niğde/Merkez, Yukarı Kayabaşı Mah. Şerif Ali Sokağı’ndadır. İnşa kitabesine göre, 1865-66 M. yılında yapılmıştır. Yaptıran Hacı Said Paşa’dır. Orijinal durumunu koruyan Türbe, 1976 yılında restore edilmiş, cephe duvarlarında aşınan taşlar yenilenmiştir. Yapı tek katlı, dikdörtgen planlıdır. Dıştan, 5.90x 9.20 boyutlarında, kuzey-güney doğrultudadır. Yapı inşasında; sarımtırak renkte ince yönü trakit taşı kullanılmış ve itinalı işçilik görülür. Yapı oldukça sade inşa edilmiştir. 1335 yılında yapılan Sungur bey türbesi ile Kesikbaş, Ağa Yusuf, Arap dede, Şah Süleyman türbeleri de Niğde ili merkezinde bulunmaktadır.
Kaynak: Niğde Kültür ve Turizm Müdürlüğü Tanıtım Kitapçığı
Labels:
ŞEREF ALİ TÜRBESİ..Niğde .merkez
hoş geldiniz .sefalar getirdiniz..
dost ol dost bil. dost kal
Kaydol:
Kayıtlar (Atom)